đŸ› ïž Just nu pĂ„gĂ„r en större helrenovering hĂ€r. Om du hittar nĂ„got som inte fungerar som det ska fĂ„r du gĂ€rna höra av dig!

Skip to main content
profile pic
Anders Thoresson

The Guardians desk flyttar ut i offentligheten

| | | | LĂ€stid: 2 minuter (1801 tecken)

The Guardian gör ett spÀnnande försök med att skapa journalistik i samarbete med tidningens lÀsare. PÄ bloggen Inside The Guardian publiceras varje dag en lista med de artikeluppslag som tidningens reportrar jobbar med, och namnet pÄ den reporter som hÄller pÄ med respektive jobb. Reportrarna finns tillgÀngliga pÄ bland annat Twitter, dÀr hashtaggen #opennews anvÀnds för att mÀrka upp nyhetsdikussionen.

I en artikel som presenterar initiativet slÄr tidningen fast att allt inte kommer att finnas med i den öppna desken. De riktigt stora nyheterna fÄr stanna pÄ redaktionen tills dess att de Àr klara för publicering. Men förhoppningen Àr att lÀsarna ska kunna bidra till och lyfta de mindre nyheterna ocksÄ:

Nonetheless, we think there are lots of routine things that we list every day which might provoke interesting responses from readers: everything from upcoming press conferences, to stories we need help uncovering. If readers can see that we've got a reporter looking into the police killing of someone with a Taser – to use a recent example – they might be able to direct us to other recent deaths or the definitive report on their safety risks.

I Sverige har bland andra Aftonbladet och Svenska Dagbladet anvÀnt liknande metoder i sÄ kallade live-grÀv. Det intressanta i The Guardians satsning Àr att den skÀr genom tidningens hela bevakningsomrÄde, och mer har draget av nÄgot permanent.

Hittar för övrigt via artikeln pÄ The Guardian en lÀnk till en engelsk text om hur Norran börjat jobba med en öppen redaktionschatt. Jag gillar de hÀr ansatserna, de har en potential att ge mer journalistiskt utbyte Àn artikelkommentarerna gör. DÀr blir diskussionen alltid kopplad till en redan publicerad text om ett visst Àmne. BÀttre att möta lÀsarna tidigare, och lÄta dem bidra med sin kunskap.

Den hĂ€r veckan bygger för övrigt Emanuel Karlsten och Sofia Mirjamsdotter upp förvĂ€ntningarna inför den nya mediesajten ajour.se som lanseras pĂ„ mĂ„ndag i nĂ€sta vecka. Än sĂ„ lĂ€nge Ă€r det fortfarande ganska luddigt, men ambitioner tycks finnas Ă„t det hĂ€r hĂ„llet. TyvĂ€rr utan nĂ„gon underliggande affĂ€rsmodell Ă€n sĂ„ lĂ€nge, men det kanske kommer.